Modelové řady RENAULT KLUB CZ

WEB VŠECH PŘÍZNIVCŮ VOZŮ ZNAČKY RENAULT

Modelové řady

Email Tisk PDF

Vozidla s nezapomenutelnou maskou chladiče ve tvaru dvou symetrických ledvin a emblémem s výsečemi v modrobílé barvě, které symbolizují točící se leteckou vrtuli, jsou žádané a známé po celém světě. Jsou uznávána jako měřítko vkusu, elegance, kvality a sportovního stylu. „Bavoráky“ jsou zástupci vyšší střední třídy a jsou nositeli světoznámé značky, která se těší velké oblibě.

Jak vzešel velikán

Roku 1916 došlo ke sjednocení dvou mnichovských společností - Gustav Otto Flugzeugwerke a Rapp Motorenwerke. Vznikla tak nová firma, která dostala název Bayerische Flugzeugwerke. O rok později ale byla přejmenována na Bayerische Motorenwerke a začala se používat zkratka tohoto názvu – BMW.

Koncern BMW se zpočátku zabýval zejména produkcí leteckých motorů, změna přišla v roce 1923, kdy byl vyroben první stroj, který byl určen k jízdě po silnici. Šlo o motocykl R32, který byl koncipován tak, že jeho součástí byl motor s protilehlými válci (typ boxer). Zadní kolo bylo poháněno kloubovým hřídelem, což je typickým prvkem motocyklů dodnes.

Dalším zlomovým rokem se stal rok 1929, kdy byla zahájena výroba automobilů. Výroba se uskutečňovala v továrně, kterou společnost BMW zakoupila od společnosti Dixi z Eisenachu. Od této firmy získal koncern BMW i licenční práva na automobil Austin Seven. Úplně prvním vozidlem, které automobilka BMW vyrobila, byl Dixi 3/15 PS. Šlo o sedan nebo kabriolet, jehož motor měl objem 750 cm3 a mohl se chlubit výkonem 11 kW. Tento automobil není významný pouze tím, že byl vyroben jako první, ale už ve své době byl velmi oblíbený, neboť se prosadil v Alpském poháru (rok 1929) a později i v slavné Rallye Monte Carlo. I proto se automobilka rozhodla vyrobit výkonnější verzi. K tomu došlo roku 1932. Tato verze dostala název 3/20 PS a její výroba pokračovala ještě po dobou dalších dvou let.

Roky krize

Vozidla původní konstrukce se však začala vyrábět až od roku 1933, kdy pod taktovkou Fritze Friedlera vznik model 303. Toto vozidlo bylo typické svým sportovním laděním, bylo k sehnání s otevřenou i uzavřenou karoserií a velkou oblibu získalo díky svým jízdním výkonům. V jeho stopách pokračovaly verze 315 (resp. 319).

Roku 1936 firma uvedla na trh vůz s označením 326, který měl celokovovou karoserii. Po něm následoval model 327, což bylo vlastně dvoudveřové kupé. Navzdory tomu, že to byly automobily, které se pyšnily vysokou kvalitou, nedá se říct, že by dosáhly závratných úspěchů v prodejnosti. Toto tvrzení se nedá vyvrátit ani, co se týče slavného roadsteru 328. Za 4 roky se ho totiž prodalo jen 462 kusů. Konstrukce motoru byla sice vylepšená o šikmo umístěné ventily, které umožňovaly lepší průběh spalování, ale to nemělo na rozhodování zákazníků velký vliv. Čím je ale roadster 328 významný, je to, že ovlivnil design britských automobilů.

Větší výnos automobilce BMW přinesly dvoudveřové modely 320 a 329, ve kterém zákazník mohl narazit na kožené čalounění a v němž si mohl užít jízdu se sklopenou plátěnou střechou. Ale i přesto bylo vedení automobilky zklamáno malými zisky a donuceno povolit ve výrobě.

Svítání na lepší časy

Od roku 1948 začal koncern BMW opět vyrábět motocykly a od roku 1951 i automobily. První vůz (BMW 501) vycházel z modelů, které byly známé ještě z předválečné doby, ale BMW 502 už bylo vybaveno novým osmiválcovým motorem s objemem 2,6 l. Záchranou ekonomicky neprosperující společnosti se stala italská minivozítka Isetta, která byla vyráběna v polovině 50. let.

Roku 1957 se na trh dostal čtyřmístný model BMW 600, který byl vybaven dvouválcem s objemem 582 cm3. Na dalším modelu se podílel italský designér Micheloti. Vznikl tak model BMW 700 se čtyřválcovým motorem umístěným vzadu. Do roku 1965 se staly tyto sedany, kupé a kabriolety hlavním zdrojem financí, neboť slavily úspěch na tuzemských, evropských i zámořských trzích.

Navzdory tomu, že automobilka procházela krizovým obdobím, i nadále se věnovala produkci kvalitních luxusních vozů. Jedním z nejznámějších se sportovní roadster 507, který byl na trhu v letech 1956 až 1959. Tento model také patří dodnes mezi sběrateli k nejvyhledávanějším automobilům BMW.

Roku 1961 automobilka BMW vytvořila čtyřdveřový sedan řady 1500 a pohonem zadních kol, který měl motor umístěný vpředu. Řada byla pak rozšířena ještě o modely 1600, 1800 a 2000. Následovala výroba šestiválcových sedanů 2500 a 2800. Vynechat nemůžeme ani kupé CS.

BMW- měřítko vkusu a kvality

V 70. letech se v čele firmy ocitl Ebernhard von Kuenheim, který se stal jedním ze strůjců současné struktury výrobního programu BMW. Své práci pro automobilku BMW byl oddán až do roku 1993. Za jeho působení, v roce 1972, začala výroba první generace řady 5. Tato řada nahradila modely 1500 až 2000. Roku 1975 začala éra řady 3, která plynule navázala na předchozí dvoudveřové modely 1502 až 2002. Nakonec (v roce 1977) vznikla řada 7, v jejíž nabídce se ocitly modely BMW 3.0 a 3.3. Od této chvíle se začalo uplatňovat značení modelů, které automobilka využívá dodnes. První číslice označuje řasu, zbylé dvojčíslí objem motoru v decilitrech.

Od roku 1982 se vyráběla druhá generace trojkové řady, jejímž největším úspěchem se stal model M3. Druhá generace řady 5 na trh vstoupila v roce 1981 a poprvé v historii BMW se v ní objevil vznětový motor. Šlo o řadový šestiválec s objemem 2,4 l (model 524td). Rok 1988 odstartoval výrobu předposlední generace řady 5, která zákazníky oslnila osmiválcovými modely 530i, 540i a nebo typem M5, který byl poháněn šestiválcem o objemu 3,8 l. V roce 1991 se součástí řady 5 stalo kombi.

V létě roku 1994 společnost BMW zakoupila skupinu Rover Group. Ke svým modelům si tak mohla připojit ještě vozy Rover, Land Rover a MG. Od roku 1995, kdy podepsala smlouvu na dodávku motorů BMW Rolls-Royce pro letadla McDonnell, tak opět působí i v oblasti letecké dopravy. Ke koncernu BMW neodmyslitelně patří i dceřiné společnosti BMW Technik GmbH (vývoj nových automobilů a výzkum automobilové dopravy) a BMW M GmbH (úprava sériových automobilů BMW, které jsou označeny písmenem M a které jsou součástí oficiální nabídky automobilky – v současnosti jde o vozy M3, M3, Z3 HP a Z3 Coupé).